בתור בלוגרית שכותבת בנושא גידול ילדים לרבות בנושא תזונת ילדים (ניתן למצוא הרבה מתכונים בריאים וקלים לילדים בבלוג שלי), הוזמנתי לאירוע גן "מלא" בכייף בחסות של קונצרן אסם בשת"פ עם חברת סטרטאפ, המקדמת חינוך לבריאות בגני הילדים
הכנס היה מיועד לאוכלוסיית הגננות/מחנכות של הגיל הצעיר ולאחראיות על התפריט הקולינרי בגן.
המפגש התקיים בZOA ת"א והכיבוד היה עשיר וכמובן בריא:
נאווה רוזנפלד, דיאטנית קלינית, מנהלת תחום התזונה בקבוצת אוסם, העבירה לנו הרצאה בנושא "אוכל, אכילה, האכלה ומה שבניהם".
ההרצאה התייחסה לתקופות של גדילה והתפתחות: ינקות, ילדות ונעורים.
חשוב לציין, כי בשנה הראשונה של חייו של התינוק, השינויים מאוד דרמטיים. עם גדילת הילד הפערים מצטמצמים.
מדובר בפרמטרים הבאים:
* תזונה- הרגלי אכילה
* גדילה - משקל, גובה , שלד
*התפתחות - המוח ומערכת העצבים, מערכת החיסון, השרירים.
תהליך האכלה:
הגישה העכשווית- שמירה על יחסי האכלה חיוביים דורשת חלקות האחריות בין המטפל לילד (אמא, אבא, הגננת).
חשוב להפריד בין מה הוא התפקיד שלנו ומה הוא התפקיד של הילד.
תפקיד המטפל:
מה - אנחנו אחראים על מה שהילד יאכל. "מה אתה רוצה לאכול" - היא לא שאלה לגיטימית. צריך לשאול אתה רוצה לאכול חביתה או ביצה קשה?
אנחנו האחראים הבלעדיים על התזונה של הילד.
הרבה פעמים הילדים צריכים לבחור מהמבחר שאנחנו ניתן להם.
איך - בידיים, עם סכין ומזלג, בישיבה מול טלביזיה או סמוך לשולחן. אנחנו אחראים איך הוא יאכל.
מתי - עד גיל חצי שנה התינוק מחליט מתי הוא אוכל. מגיל 6-8 חודשים, לתינוק כבר אמור להיות סדר יום. לפיכך, הילד לא מחליט מתי הוא אוכל. השאלה אמורה להיות : אתה רוצה לאכול עכשיו או בעוד 5 דקות?
תפקיד הילד:
כמה- הילד מחליט כמה הוא אוכל. לילד עם עודף משקל עדיף לתת תפו"א מבושל בכמויות גדולות לעומת צ'יפס בכמות קטנה יותר - כך ניתן לשלוט על קצובת הקלוריות.
ואם בכלל - אי- אפשר להכריח לאכול כי האכילה הופכת לחוויה לא נעימה. ככל שפחות נכנסים להם לנשמה- הם אוכלים טוב יותר.
מאוד חשוב- לא לדבר על הדיאטות בנוכחות הילדים.
מתיאוריה למעשה:
מטפל:
* בחירת המזון. ילד עד גיל שנה יכול לשתות מבקבוק עם פטמה. לאחר גיל שנה מומלץ לתת לו שתיה בכוס היות והמשך שימוש בבקבוק עם פטמה מאיץ את התהליך העששת ובעיות אורטודנטיות. גם תרכובת מזון לתינוקות ניתן לתת בכוס עם מכסה.
* הקניית נימוסי שולחן
* יצירת אווירה חיובית בארוחה - לתת לילדים זמן לאכול לאט. להקצות להם זמן לאכול בנחת ולאט. מאוד חשוב לשבת ולדבר עם הילד בזמן הארוחה על מנת ליצור אווירה נעימה בזמן הארוחה.
* קביעת זמנים לארוחות. לא לתת לילדים לשלוט בזמני הארוחות (אכילה בלילה ב10 בערב).
ילד:
בחינת גבולות
סקרנות וגילוי
עצמאות
תסכול
מצד אחד, הילד סקרן ורוצה לגלות דברים . מצד שני, הוא מתוסכל. צריכים להיות קשובים לרצון של הילד ולעצמאותו.
כמות המזון:
בבחינת כמות המזון הנדרשת חשוב לזכור:
* קיים שוני בין ילד לילד -לא להשוות
* הילד משתנה מיום ליום -מה שאהב אתמול לא אוהב היום
* התרשמות מכמויות היא סוביקטיבית
* צמיחה - פונקציה גנטית על פי רוב.
מיקוד:
מיקוד על כמות האוכל אינו אפקטיבי -חשוב להתמקד במה שאוכלים ואיזה כמות (התמקדות במה שמוגש ולא במה שנאכל).
המגשיות בטיסות משקפות בדיוק את מה שאדם מבוגר אמור לאכול. כדאי לאמץ כמויות של "מנות ילד". לא להעמיס כמויות בצלחת -להמתין עד שהילדים יבקשו עוד...
קיים ערך גבוה לארוחה משותפת של כל בני המשפחה. נמצא במחקרים, שילדים האוכלים ארוחה עם המשפחה , הינם בעלי אוצר מילים גדול יותר ואושר גדול יותר. הילדים האלה סובלים פחות מהשמנה.
קבלת מזון - עקרונות:
* בכל הנוגע לאוכל - אין להתווכח, לכפות, לשדל, להתחנן, לתגמל או להעניש את הילד.
ניתן לתת לילד מדבקה על כל התנהגות חיובית. אין צורך לתגמל או לנחם אותו באוכל, כי לאחר מכן ילדה בת 17 הולכת להתנחם על כתף המקרר.
מומלץ לתת קינוחים המכילים קלוריות ריקות לאחר הצהריים..
קשה עד בלתי אפשרי להכריח לד לאכול, אך לא צריך למצוא לו תחליפים מיידיים.
הכנעת לדרישות הילד אינה מונעת מעבקאלא רק דוחה אותו ואף עלולה להחמיר את המצב.
לא נותנים לילד לאכול ב10 בלילה כי זאת השעה היחידה שהוא מוכם לאכול!
מאוד חשוב להרגיל ילדים לאכול ארוחת בוקר לפני שהולכים לגן.
חייבים להרגיל אותם לפני שיוצאים מהבית -אוכלים. היות ובגני עירוניים אוכלים בפעם הראשונה בשעה 9:30 לאחר צום של כל הלילה. כמו שלא יוצאים מהבית עם פיזאמה -לא יוצאים מהבית בלי לאכול, היות וקיימות השלכות עתידיות לתזונה בבית ספר ותיכון.
הפתרון- התעלמות מסרבנות האכילה ודחיית בקשות האוכל מאוחרות יותר.
קבלת מזון -טכניקות
* מזון מגוון
* שינויי התנהגויות אכילה לא רצויים בהדרגה -מנסים 10-20 פעמים עד שהילד מקבל את זה.
דרכים לקבלת מזון חדש
* הכנה ויזואלית
* מנות קטנות (טעימות)
* בתחילת הארוחה
* בחברת ידידים
* הגשה מגוונת
* הגשה עם מזון אהוב
* "כמו שאסף אוהב" - דמות מעוררת הערצה אצל הילד. כמו שאבא, אמא אוהבים
* לא בזמן ההתרגשות או עייפות
* כשתגדל בטח תאהב את זה -ילדים אוהבים להיות בוגרים.
* להתחיל בגיל צעיר להקנות הרגלי אכילה
* להכין יחד את האוכל - קילוף, חיתוך, תיבול
איך להמנע ממעבקים על אוכל:
חטיף
רבים חושבים שחטיף הוא דבר רע לילדים. זה לא בהכרח נכון -תלוי "מה" נותנים לילד ו"מתי".
* חשוב "מה" הוא סוג החטיף
* "מתי" - קביעת זמן להגשת החטיף
* לא מתגמלים ולא מענישים בחטיפים
* גלידות - חטיף מומלץ הכולל חלב, סידן
* דגני בוקר -חטיף יחסית מומלץ
אין לאכול בזמן צפיה בטלביזיה!
* פגיעה בדפוסי האכילה
* פגיעה בהווי המשפחתי
* צפיה בטלביזיה תורמת להשמנה, מעוררת תאבון.
מחקרים מראים על האטת מטבוליזם כתוצאה מאכילה מול טלביזיה.
חשוב לציין:
"מתן דוגמא אינה דרך נוספת ללמוד -זוהי הדרך היחידה ללמוד".
נאווה רוזנפלד, דיאטנית קלינית של אוסם, המליצה על ספר בנוזא תזונת ילדים
"ילדים ואכילה " של אלין סטאר בהוצאת זמורה ביתן. הספר מומלץ להורים לילדים מינקות ועד בגרות.
פרטים וטיפים נוספים ניתן לקבל גם בפייסבוק :
http://www.facebook.com/pages/%D7%9C%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90/123911750997711?ref=sgm#!/pages/%D7%9C%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90/123911750997711?sk=wall
הכנס היה מיועד לאוכלוסיית הגננות/מחנכות של הגיל הצעיר ולאחראיות על התפריט הקולינרי בגן.
המפגש התקיים בZOA ת"א והכיבוד היה עשיר וכמובן בריא:
נאווה רוזנפלד, דיאטנית קלינית, מנהלת תחום התזונה בקבוצת אוסם, העבירה לנו הרצאה בנושא "אוכל, אכילה, האכלה ומה שבניהם".
ההרצאה התייחסה לתקופות של גדילה והתפתחות: ינקות, ילדות ונעורים.
חשוב לציין, כי בשנה הראשונה של חייו של התינוק, השינויים מאוד דרמטיים. עם גדילת הילד הפערים מצטמצמים.
מדובר בפרמטרים הבאים:
* תזונה- הרגלי אכילה
* גדילה - משקל, גובה , שלד
*התפתחות - המוח ומערכת העצבים, מערכת החיסון, השרירים.
תהליך האכלה:
הגישה העכשווית- שמירה על יחסי האכלה חיוביים דורשת חלקות האחריות בין המטפל לילד (אמא, אבא, הגננת).
חשוב להפריד בין מה הוא התפקיד שלנו ומה הוא התפקיד של הילד.
תפקיד המטפל:
מה - אנחנו אחראים על מה שהילד יאכל. "מה אתה רוצה לאכול" - היא לא שאלה לגיטימית. צריך לשאול אתה רוצה לאכול חביתה או ביצה קשה?
אנחנו האחראים הבלעדיים על התזונה של הילד.
הרבה פעמים הילדים צריכים לבחור מהמבחר שאנחנו ניתן להם.
איך - בידיים, עם סכין ומזלג, בישיבה מול טלביזיה או סמוך לשולחן. אנחנו אחראים איך הוא יאכל.
מתי - עד גיל חצי שנה התינוק מחליט מתי הוא אוכל. מגיל 6-8 חודשים, לתינוק כבר אמור להיות סדר יום. לפיכך, הילד לא מחליט מתי הוא אוכל. השאלה אמורה להיות : אתה רוצה לאכול עכשיו או בעוד 5 דקות?
תפקיד הילד:
כמה- הילד מחליט כמה הוא אוכל. לילד עם עודף משקל עדיף לתת תפו"א מבושל בכמויות גדולות לעומת צ'יפס בכמות קטנה יותר - כך ניתן לשלוט על קצובת הקלוריות.
ואם בכלל - אי- אפשר להכריח לאכול כי האכילה הופכת לחוויה לא נעימה. ככל שפחות נכנסים להם לנשמה- הם אוכלים טוב יותר.
מאוד חשוב- לא לדבר על הדיאטות בנוכחות הילדים.
מתיאוריה למעשה:
מטפל:
* בחירת המזון. ילד עד גיל שנה יכול לשתות מבקבוק עם פטמה. לאחר גיל שנה מומלץ לתת לו שתיה בכוס היות והמשך שימוש בבקבוק עם פטמה מאיץ את התהליך העששת ובעיות אורטודנטיות. גם תרכובת מזון לתינוקות ניתן לתת בכוס עם מכסה.
* הקניית נימוסי שולחן
* יצירת אווירה חיובית בארוחה - לתת לילדים זמן לאכול לאט. להקצות להם זמן לאכול בנחת ולאט. מאוד חשוב לשבת ולדבר עם הילד בזמן הארוחה על מנת ליצור אווירה נעימה בזמן הארוחה.
* קביעת זמנים לארוחות. לא לתת לילדים לשלוט בזמני הארוחות (אכילה בלילה ב10 בערב).
ילד:
בחינת גבולות
סקרנות וגילוי
עצמאות
תסכול
מצד אחד, הילד סקרן ורוצה לגלות דברים . מצד שני, הוא מתוסכל. צריכים להיות קשובים לרצון של הילד ולעצמאותו.
כמות המזון:
בבחינת כמות המזון הנדרשת חשוב לזכור:
* קיים שוני בין ילד לילד -לא להשוות
* הילד משתנה מיום ליום -מה שאהב אתמול לא אוהב היום
* התרשמות מכמויות היא סוביקטיבית
* צמיחה - פונקציה גנטית על פי רוב.
מיקוד:
מיקוד על כמות האוכל אינו אפקטיבי -חשוב להתמקד במה שאוכלים ואיזה כמות (התמקדות במה שמוגש ולא במה שנאכל).
המגשיות בטיסות משקפות בדיוק את מה שאדם מבוגר אמור לאכול. כדאי לאמץ כמויות של "מנות ילד". לא להעמיס כמויות בצלחת -להמתין עד שהילדים יבקשו עוד...
קיים ערך גבוה לארוחה משותפת של כל בני המשפחה. נמצא במחקרים, שילדים האוכלים ארוחה עם המשפחה , הינם בעלי אוצר מילים גדול יותר ואושר גדול יותר. הילדים האלה סובלים פחות מהשמנה.
קבלת מזון - עקרונות:
* בכל הנוגע לאוכל - אין להתווכח, לכפות, לשדל, להתחנן, לתגמל או להעניש את הילד.
ניתן לתת לילד מדבקה על כל התנהגות חיובית. אין צורך לתגמל או לנחם אותו באוכל, כי לאחר מכן ילדה בת 17 הולכת להתנחם על כתף המקרר.
מומלץ לתת קינוחים המכילים קלוריות ריקות לאחר הצהריים..
קשה עד בלתי אפשרי להכריח לד לאכול, אך לא צריך למצוא לו תחליפים מיידיים.
הכנעת לדרישות הילד אינה מונעת מעבקאלא רק דוחה אותו ואף עלולה להחמיר את המצב.
לא נותנים לילד לאכול ב10 בלילה כי זאת השעה היחידה שהוא מוכם לאכול!
מאוד חשוב להרגיל ילדים לאכול ארוחת בוקר לפני שהולכים לגן.
חייבים להרגיל אותם לפני שיוצאים מהבית -אוכלים. היות ובגני עירוניים אוכלים בפעם הראשונה בשעה 9:30 לאחר צום של כל הלילה. כמו שלא יוצאים מהבית עם פיזאמה -לא יוצאים מהבית בלי לאכול, היות וקיימות השלכות עתידיות לתזונה בבית ספר ותיכון.
הפתרון- התעלמות מסרבנות האכילה ודחיית בקשות האוכל מאוחרות יותר.
קבלת מזון -טכניקות
* מזון מגוון
* שינויי התנהגויות אכילה לא רצויים בהדרגה -מנסים 10-20 פעמים עד שהילד מקבל את זה.
דרכים לקבלת מזון חדש
* הכנה ויזואלית
* מנות קטנות (טעימות)
* בתחילת הארוחה
* בחברת ידידים
* הגשה מגוונת
* הגשה עם מזון אהוב
* "כמו שאסף אוהב" - דמות מעוררת הערצה אצל הילד. כמו שאבא, אמא אוהבים
* לא בזמן ההתרגשות או עייפות
* כשתגדל בטח תאהב את זה -ילדים אוהבים להיות בוגרים.
* להתחיל בגיל צעיר להקנות הרגלי אכילה
* להכין יחד את האוכל - קילוף, חיתוך, תיבול
איך להמנע ממעבקים על אוכל:
חטיף
רבים חושבים שחטיף הוא דבר רע לילדים. זה לא בהכרח נכון -תלוי "מה" נותנים לילד ו"מתי".
* חשוב "מה" הוא סוג החטיף
* "מתי" - קביעת זמן להגשת החטיף
* לא מתגמלים ולא מענישים בחטיפים
* גלידות - חטיף מומלץ הכולל חלב, סידן
* דגני בוקר -חטיף יחסית מומלץ
אין לאכול בזמן צפיה בטלביזיה!
* פגיעה בדפוסי האכילה
* פגיעה בהווי המשפחתי
* צפיה בטלביזיה תורמת להשמנה, מעוררת תאבון.
מחקרים מראים על האטת מטבוליזם כתוצאה מאכילה מול טלביזיה.
חשוב לציין:
"מתן דוגמא אינה דרך נוספת ללמוד -זוהי הדרך היחידה ללמוד".
נאווה רוזנפלד, דיאטנית קלינית של אוסם, המליצה על ספר בנוזא תזונת ילדים
"ילדים ואכילה " של אלין סטאר בהוצאת זמורה ביתן. הספר מומלץ להורים לילדים מינקות ועד בגרות.
פרטים וטיפים נוספים ניתן לקבל גם בפייסבוק :
http://www.facebook.com/pages/%D7%9C%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90/123911750997711?ref=sgm#!/pages/%D7%9C%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90/123911750997711?sk=wall
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה